Velkommen til Gesten Børnecenter

Børnecenteret består af vuggestue , børnehave, skole og SFO. Centeret ligger i  den østlige delt af Vejen kommune, og med et børne- og elevgrundlag der er mangfoldigt.

Integreret dagtilbud: Vuggestuen og børnehaven er en afdeling af Gesten børnecenter og normeret til 65 børn.

Åbningstiden er:  Mandag til torsdag kl. 6.15-17.00 samt Fredage kl. 6.15.16.00.

Grupperne er tæt forbundet med fælles lokaler og sampasning i ydre tider – herunder morgen og lukketiderne  om eftermiddagen samt i ferierne. I midten af børnecenteret har vi et fælleskøkken, som er vores ”hjerte” med god plads til at spise morgenmaden og eftermiddagens frugt, fælles lege, kreativitet og aktiviteter (fælles fra kl. 6.15-7.30 og igen kl. 16-17).

Vuggestuen har 12 pladser med børn i alderen fra 0-2,9 år. Vuggestuebørnene vil primært opholde sig i egne lokaler samt spise i deres basis rum, så der er ro og tryghed omkring børnene.

Børnehaven har to aldersblandede grupper, grøn – og gul gruppe med faste kontaktpædagoger.

Skole Fritidsordning = SFOén er en aldersintegreret SFO med børn fra 0.-3. klasse og udvidet SFO (tilbud til børn i 4.-6.kl.).

Skolen er en almen folkeskole med elever fra 0.-6. klasse. Klasserne svinger i størrelse fra 10-12 elever til 25. Det betyder, at vi fra skoleåret 21/22 har indført læringsfællesskaber for hhv. 1.-2. årgang (hold 12), 3.-4. årgang (Hold 34) og 5.-6. årgang (Hold 56). Vores ”fødeskole ” til overbygningen er Bække skole.

Gesten Børnecenters værdier:

Fællesskaber og skaberkraft er fundamentet på Gesten børnecenter. At dyrke og værdsætte fællesskaber og skaberkraften gennemsyrer vores hverdag, og nogle af vores aktiviteter og traditioner lyser i særlig grad i kraft af disse værdier. Vi er, på Gesten børnecenter, særligt stolte over vores relationer på tværs og tror på fællesskaber former fremtiden.

Når fællesskaber og skaberkraft (dannelse og uddannelse) er vigtige værdier for Børnecenteret, ønsker vi at skabe læring og trivsel gennem en anerkendende tilgang i trygge rammer med fokus på læring gennem Engineering. ( Praksisfaglighed). Den enkeltes motivation og gå-på-mod styrkes og bevares ved et øget fokus på hinandens styrker og kompetencer samt passende faglige og sociale udfordringer og oplevelser. Det betyder bl.a., at det er nødvendigt at dyrke relationer på tværs af centeret, så alle bliver trygge og får mod til at udfolde sig.

Vi har bl.a. en ugentlig samling, legepatrulje, emneuger, venskabsklasser på tværs af alder, så de store hjælper de små osv.

Samhørighed styrkes, når vi dyrker traditioner. Eksempelvis ”spis sammen”, markedsdag, motionsdag, juleklippedag, juleafslutning i kirken, fastelavn samt de mange traditioner, de er opstået i klasserne, er alt sammen med til at styrke fællesskabet

Læring og læring på tværs: På børnecentret har vi dygtige, ambitiøse medarbejdere, der sætter en ære i at gøre børnene så dygtige, de kan. De arbejder tæt sammen for at berige hinanden, og de er ikke bange for at kaste sig ud i kreative processer. Kreativitet ses overalt på centeret. I vuggestuen og børnehaven med projektet: ”natur og science ”, I SFO- værksteder, I skolen med håndværk og design, i billedkunst, i madkundskab- men også i de boglige fag, hvor der er fokus på Engineerings processen (designproces), hvor eleverne er undersøgende i deres læring på fagdage hver onsdag og fredag.

I skolen er der hver dag 15 min læsebånd med differentiering læsning ind i fagene, i daginstitutionen er der samlingsstund ca. kl.9.00

Vi vil kendes på:

Vi kan hurtig komme til at fokusere på de spændende, anderledes dage. Men sandheden er, at der er flest dage med traditionel faglig undervisning og den daglige rytme i vuggestue og børnehaven. Det kan også noget, hvor børnene er i processen i forhold til dannelse og uddannelse, og gruppefællesskabet er den trygge arena, hvor vi skaber sammen.

I Gesten børnecenter arbejder vi ud fra bestyrelsens fastsatte værdier:
Fællesskab: At der er plads til forskellighed med respekt for alles behov, så der opnås trivsel og samhørighed.
Ansvarlighed: At tage ansvar for egne handlinger og at der er sammenhæng i mellem det der siges og gøres, så der opnås ordentlighed.
Tryghed: At der er imødekommenhed og drages omsorg. I trygge rammer tør man være sig selv, hvilket skaber trivsel og robusthed.
Tryghed er basalt og en forudsætning for, at barnet kan føle sig veltilpas og udvikle sine kompetencer.
Faglighed: At den enkelte oplever et trygt læringsmiljø, hvor der er tilpas høje forventninger, så alle udvikler sig fagligt og personligt.
Udvikling: At være åben for nye tiltag og muligheder der fremmer centrets værdier. Være et Fyrtårn.