Vores historie

Gesten Centralskole
I 1912 blev Gesten Centralskole indviet. Det var en moderne nybygget skole med 4 rummelige og lyse klasselokaler samt 4 boliger for de 3 lærere og forskolelærerinden – førstelæreren havde bolig i stueplan i det nuværende fælleskøkken, og de tre øvrige lejligheder lå på 1. sal. I 1960’erne blev der bygget til; flere klasselokaler, gymnastiksal, skolekøkken, spisesal og sløjdlokale. Der fik skolen stort set den udformning, den har i dag.
Omkring 1970 blev der bygget en bolig til skoleinspektør Borg. Det hus har vi endnu og vi har billedkunst og natur/teknologi i ”Borgs hus”.
I midt firserne blev første etape til en større udbygning bygget; et enkelt stort klasselokale, det skulle blive begyndelsen på en helt ny fløj med plads til 5-6 klasser… lokalet, der har været klasselokale, fysiklokale og endelig musiklokale, kom til at ligge helt for sig selv på legepladsen, indtil der blev bygget børnehave i 2014. Omkring år 2000 blev der bygget nye toiletter og skolen fik nyt indgangsparti.

Gesten Børnehave
Den 15. oktober 1971 begyndte de første børn i børnehave i Gesten. Det var to nyansatte lærere på Gesten Centralskole og stærke lokale kræfter, der tog initiativ til, at få startet en børnehave op. De havde været hos Sognerådet, som det hed dengang, for at spørge om de ville være med til at etablere en børnehave. De fik den besked, at hvis de kunne indsamle 10.000,- kr. så ville man være med til det. Det lykkedes og man fik tildelt en grund på et ubebygget område på Gyvelvej. Børnehaven lå på Gyvelvej i 44 år. Børnehaven på Gyvelvej var normeret til 45 børn, så da børnetallet oversteg dette, benyttede børnehaven sig også af lokalerne i den gamle bank på Tværgade for at huse de op til 72 børnehavebørn.

Gesten SFO
Gesten SFO var den første fritidsordning i Vejen Kommune. Den startede som et etårigt forsøg i januar 1986 på foranledning af en forældregruppe, der ønskede at få et pædagogisk pasningstilbud til de yngste skolebørn. Der blev dengang indmeldt 13 børn i skolefritidsordningen. I forsøgsperioden var der lokalefællesskab med børnehaveklassen i skolens nuværende musiklokale. I januar 1987 blev SFO'en permanent og sammen med 20 indmeldte børn flyttede SFO'en ind i den gamle inspektørbolig ved siden af skolen. Op gennem 90'erne var børnetallet støt stigende, og da Gesten Centralskole renoverede og byggede til i 2002 blev SFO indtænkt med nye lokaler i tilknytning til de yngste klasser. SFO'en med nu 76 børn blev dermed en del af en dagligdag på skolen.

Gesten Børnecenter
Byggeriet af Gesten Børnecenter, hvor børnehave, skole og sfo skulle samles under et tag begyndte i 2014. I første omgang var der forslag om at ombygge skolens gymnastiksal og omklædningsrum til børnehave, men bestyrelserne og ledelsen i både børnehave og skole holdt fast i ønsket om at få skabt en bygningsmæssig helhed, der afspejlede ønsket om et tæt samarbejde mellem fagpersonalet og børnene – og sådan blev det. Bygningen med børnehavefaciliteter skulle skabe stor integration mellem børnehave og SFO - og der skulle være let adgang til skolen. Det var vigtigt, at personalet og børn kunne bevæge sig uhindret mellem de tre afdelinger i hverdagen, samtidig med at der var fuldt udbyggede faciliteter til alle tre funktioner.
Nogenlunde samtidig med at håndværkerne begyndte på tilbygningen i marts måned 2014, flyttede SFO i midlertidige lokaler i gymnastiksalen – godt det var et tørt forår og sommer… SFO lokalerne blev omdannet til klasselokaler og fællesarealer, hvor blandt andet biblioteket skulle have til huse. Heldigvis for SFO blev de nye SFO lokaler næste skridt i byggeriet. Alt imedens nybyggeriet på legepladsen skred fremad. Efter 3 måneder i gymnastiksalen kunne SFO flytte i nyrenoverede lokaler hen over sommeren. Nu skulle den sidste etape inden i den gamle skolebygning fra 1912 sættes i stand og dermed skulle førstelærerlejligheden omdannes til et fælleskøkken mellem børnehave og SFO. Samtidig skød tilbygningen, der skulle blive den nye børnehave, op. Sommeren var tør - og i perioden fra gulvet blev støbt til taget var lukket fik vi ingen regn.
I løbet af december 2014 lagde håndværkerne den sidste hånd på renovering, om- og tilbygning, og lige op til jul flyttede Gesten Børnehave ind i deres nye lokaler – Gesten Børnecenter var en realitet. Der var officielt første åbningsdag 1. januar 2015.

Gesten Sognearkiv har til huse i børnecentrets kælder og kan kontaktes for yderligere historiske informationer på gestensognearkiv@gmail.com.