Vores skole

Gesten Børnecenter

Skolen er en almen folkeskole med elever fra 0.-6. klasse. Klasserne svinger i størrelse fra 10-12 elever til 25. Det betyder, at vi fra skoleåret 21/22 har indført læringsfællesskaber for hhv. 1.-2. årgang (hold 12), 3.-4. årgang (Hold 34) og 5.-6. årgang (Hold 56). Vores ”fødeskole ” til overbygningen er Bække skole.

Skole Fritidsordning = SFOén er en aldersintegreret SFO med børn fra 0.-3. klasse og udvidet SFO (tilbud til børn i 4.-6.kl.).

Børnecenterets folkeskole ledes ud fra Vejen kommunes børnesyn;

" -Alle børn og unge i Vejen Kommune har ret til at blive mødt af nærværende og anerkendende voksne.

Det er voksne, der inspirerer til fordybelse i nuet samtidig med, at de understøtter trivsel, udvikling og læring.

Alle børn og unge i Vejen Kommune har ret til at indgå i udviklende relationer og meningsfulde fællesskaber. Derfor bliver de mødt af engagerede og ansvarlige voksne. Det er voksne, der gør sig umage for at forstå styrker, potentialer, udfordringer og behov i relationen, fællesskabet og netværket.

Alle børn og unge har ret til fysisk, psykisk og social sundhed. Derfor bliver de mødt af voksne, der er optaget af at styrke børn og unges sundhed. Det er voksne, der både har blik på at understøtte sunde vaner hos den enkelte og på at gøre sunde valg til lette valg, der hvor børn og unge er."

Samling
Vores dagligdag er præget af fællesskaber, nærvær og tryghed. I skolen er der hver dag 15 min læsebånd med differentiering læsning ind i fagene.

Fagdage hver onsdag og fredag
Hver uge har alle klasser fagdag hver onsdag og fredag. Det er dage, hvor klassen har det samme fag eller tema hele dagen.
Fagdagene giver rig mulighed for fordybelse og variation i undervisningsmaterialer og -metoder i løbet af dagen. Samtidig giver fagdagene gode muligheder for at flytte undervisningen ud af skolen - til skoven, et museum eller et helt tredje sted, der kan understøtte elevernes læring. Fagdagene er baseret på tilgangen fra projektet , Engineering.

Trivsel i højsædet!
Alle børns trivsel er os magtpåliggende. Derfor arbejder vi målrettet med fællesskab og tryghed både indenfor klassen og på tværs af årgange. En af indsatserne er, at vi to gange årligt tager alle klasser med på en fælles trivselsdag ude i naturen.
Det er en erklæret målsætning at Gesten Børnecenter er mobbefrit. Derfor tager vi alle henvendelser om mistrivsel alvorligt og handler så hurtigt som overhovedet muligt. Til vores store glæde viser de nationale trivselsmålinger, at vi lykkes rigtig godt med vores arbejde for trivsel. Helt generelt er vi stolte over den feedback, vi får fra børnene gennem disse trivselsmålinger.