Vores vuggestue og børnehave

Gesten Børnecenter

Vi er et børnecenter med vuggestue, børnehave, SFO og skole, hvor fællesskabet og samarbejdet mellem det faglige personale er vigtigt. Vi arbejder sammen på tværs, i det omfang det er relevant og vigtigt for børnene.
Integreret dagtilbud
Børnehaven og vuggestuen er en afdeling af Gesten Børnecenter og er normeret til 65 børn. Børnehaven har to grupperum, grøn og gul grupperum, vuggestuen har base i to mindre grupperum med egen indgang.  I midten har vi fællesrummet, hvor der er plads til motoriske aktiviteter, lege i fællesskab, både selvvalgte og voksenstyrede.

Børnehave/vuggestue og SFO er tæt forbundne med fælles lokaler og sampasning i ferier. Fælleskøkkenet er SFO’en og børnehavens hjerte med god plads til fælles leg, kreativitet og aktiviteter. Her spises også morgenmad og serveres frugt for børnene. Vuggestuebørnene vil primært spise i deres basis rum, så der er ro og tryghed omkring dem.

Vores børnehavegrupper er aldersblandet, i vuggestuen er de i alderen fra 0 -2.9 år hvorefter de flyttes op i børnehaven. I perioder deles alle børnene op i aktivitetsgrupper efter alder. De voksne omkring børnene er bevidste om, at tilbyde børn materialer, spil og legetøj, der understøtter og udfordrer børnene i deres udvikling. Vi er opmærksomme på, at det skal være trygt og stimulerende for børnene i grupperummene, og vi understøtter dem i at opbygge relationer og venskaber, og hjælper dem med at få øje på hinanden.

Tryghed og trivsel
Vi ønsker at skabe en tryg og genkendelig hverdag for alle børn, så vi bestræber os på, at det er kendte voksne, der tager imod børn og sender dem på deres grupper. Så kan andre voksne være i fordybelse med børnene uden afbrydelser.

Vi arbejder løbende med at dele børnene op i mindre grupper ud fra pædagogiske overvejelser omkring, hvordan børn med forskellige styrker og kompetencer bedst kommer til orde og bliver medbestemmende. Vi arbejder ud fra den antagelse, at alle kan bidrage med noget til fællesskabet på forskellige baggrunde.

Børnefælleskabets vigtighed for det enkelte barn er gennemgående i vores tankegang og i vores måde, at se på børns forskellige behov og kompetencer på. Børnene får tildelt forskellige opgaver, og aktiviteter planlægges ud fra både fællesskabet og det enkelte barn.

Leg har en værdi i sig selv og er grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling. Legen skabes på børnenes præmisser og fremmer bl.a. deres fantasi, fordybelse og nysgerrighed. Husets indretning gør, at børn kan søge rundt i forskellige uforstyrrede hjørner, der giver mulighed for leg i mindre grupper.

Samspil og relationer mellem de voksne og børnene har stor betydning for, at børnene trives, lærer, udvikler sig og dannes. Relationer opbygges på mange måder. Det sker, når vi sidder og spiller med børn, når vi er i garderoben med dem, i rutinesituationer som at vaske hænder og ved bleskift, samt når der spises.

Trods børns gode relationer til hinanden, kan der opstå konflikter. Vi opfordrer til, at børnene selv løser deres konflikter med vores hjælp. Især de ældste børn bliver efterhånden gode til selv at finde løsninger. Vi arbejder anerkendende og alle har en stemme, der skal høres. Udgangspunktet er, at vi bevarer en god tone overfor hinanden og har fokus på det vi gerne må.

I vores daglige arbejde med børnene, arbejder vi med temaer fra læreplanen og ud fra de mål, der vedrører disse. Det kan der læses mere om ved at klikke på "Læreplaner for børnehaven 2020".